sunnuntai 4. tammikuuta 2015

Kirjoittajan ja blogin esittely (päivitetty 6/2018)

Perustietoja kirjoittajasta

Olen Vladimir Heiskanen, vuonna 1991 syntynyt mies Helsingistä.

Opiskelen Helsingin yliopistossa, hammaslääketieteen koulutusohjelmassa. Olen myös suorittanut jonkin verran biologian, ravitsemustieteen ja psykologian opintoja.

Harrastuksiini lukeutuu tavanomaisia asioita kuten musiikki, operettiteatteri, opiskelijajärjestötoiminta ja eri asioista lukeminen.

Kirjoitan myös erästä ihan siistiä terveysblogia!




Valtsun terveysblogin taustaa

Valtsun terveysblogi syntyi vuonna 2010 ollessani lukion kolmannella. Olin vuotta aiemmin sattumalta törmännyt karppausta käsitteleviin nettikirjoituksiin, joissa vallitseva mielipide oli se ettei tavallinen ruokavalio ollut terveyden ja suorituskyvyn kannalta paras mahdollinen vaan
Valtsu vuonna 2010
tietyillä muutoksilla voisi parantaa omaa työtehoa ja vähentää elintapasairauksien kuten sokeritaudin ja sydäntaudin riskiä. Sivustot olivat tulvillaan ihmisten erilaisia laihtumis- ja paranemiskertomuksia.

Ajatus "huipputerveydestä" kiinnosti, joten hurahdin tähän maailmaan ja aloitin ruokavaliokikkailun. Siltä pohjalta taitaa moni terveysbloggaaja aloittaa.

Syvennyin aiheeseen lukemalla aihetta koskevia keskusteluja ja kirjoja. Tutustuin myös aihetta käsittelevään tieteeseen lukiomme tutkielmakurssilla. Kurssin aikana syntyneen laajan karppausaiheisen tiedekoosteen sain tiivistettyä vieraskirjoitukseksi Veteraaniurheilijan blogiin joka kantoi tuolloin Suomen suosituimman terveysblogin titteliä. (Jälkeenpäin ajatellen, kirjotukseni oli melko naiivi!)

Karppaus ei lopulta tehnyt autuaaksi, ja itse asiassa toivuin pari vuotta burnoutista jonka syntyä tämä rajoitusruokavaliokin osaltaan edisti. Aloin syödä melko normaalisti ja keskityin muihin asioihin kuten lepoon ja uneen, joita siinä tilanteessa tarvitsin. Henkilökohtaisen uupumiskokemuksen vuoksi terveys alkoi kiinnostaa erityisen paljon.

Paneuduin moniin aiheisiin. Luin kymmeniä terveyskirjoja ja seurasin noin kahtasataa terveysblogia. Lukemalla monenlaisista aiheista ja ideoista olen sain hieman tarttumapintaa siihen, kuinka laaja aihe terveys ja sen edistäminen on. Vuonna 2011 mentyäni yliopistoon aloin myös perehtyä yhä tarkemmin tutkimuskirjallisuuteen, minkä kautta olen alkanut oppia yhä enemmän sairauksien mekanismeista ja lääketieteen tutkimuksesta.

Aloin opiskelemaan hammaslääketiedettä vuonna 2014. Sain tiedekuntamme kautta hyvin tutkijakontakteja. Olen viettänyt kaksi kesää tutkimusryhmässä harjoittelijana ja lisäksi olen kirjoittanut syventävien opintojen tutkielmani ja yhden katsauksen Erikoislääkärilehteen. Minulla on myös kaksi vertaisarvioitua katsausartikkelia Harvardin yliopiston apulaisprofessorin kanssa (1,2).

Bloggausharrastus on tuonut mukavia asioita arkeeni. Olen saanut ääntäni kuuluviin ja tekstejäni luetaan - myös ammattilaisilta on tullut reilusti myönteistä palautetta. Olen tutustunut uusiin ihmisiin ja muutama hyvä kaverisuhdekin on syntynyt nimenomaan blogini ansiosta.

Olen kääntänyt artikkeleitani myös englannin kielelle. Teksteilläni riittää lukijoita muualla maailmassa yhtä paljon kuin Suomessa.

Kirjoitukseni ovat saaneet hyvän vastaanoton myös muutamilta suosituilta terveyskirjoittajilta. Joitakin kirjoituksiani on myös julkaistu Matt Stonen 180DegreeHealth -blogissa sekä Paul Jaminetin Perfect Health Diet -blogissa.

Suomeksi olen julkaissut yhden kirjoituksen Lihastohtorin kanssa, ja osallistunut Karla Niemisen sekä Pessi Peuran podcasteihin. Päädyin myös keskustelemaan televisioon Yle A2-yksinäisyysiltaan, koska olin kirjoittanut blogiini artikkelin ihmissuhteista. Blogiani on myös käsitelty Hammaslääkärilehdessä ja Nuori Lääkäri -lehdessä.





Mistä kirjoitan? Mitä aiheita blogini käsittelee?

Alunperin kirjoitin lähinnä ruoasta. Blogissani on useita kirjoituksia joissa mietitään yksittäisten ravintoaineiden tai ruokien vaikutusta terveyteen. Olen kirjoittanut ainakin aminohapoista, kalaöljystä, viljoista, maitorasvasta, kuparista, mineraaleista, maksaruoista, koliinista ja rasvaliukoisista vitamiineista. Näiden kirjoitusteni laatu on keskinkertainen, sillä niiden kirjoittamisen aikaan olin vielä amatööri tiedeasioissa.

Mietin myös modernin ympäristön vaikutusta ihmisiin. Kärsimme kiireestä, unenpuutteesta ja ihmissuhdestressistä. Altistumme monenlaisille aistiärsykkeille, kemikaaleille, mikrobeille ja säteilylle. Ajattelen että alkukantainen eläminen saattaisi olla monelta osin terveempää kuin nykyinen meno, mutta koska emme voi palata tästä enää luontoon, on meidän mietittävä miten pystyisimme elämään terveesti tässä nykyaikaisessa maailmassamme. Toistaiseksi olen kirjoittanut aiheesta vähän, mutta yksi melko kattava kirjoitus vuorokausirytmistä on olemassa.

Minusta on myös äärimmäisen mielenkiintoista kuinka useissa pitkäaikaisissa terveysongelmissa ja sairauksissa kuten sydäntaudissa, fibromyalgiassa, kuukautiskierron häiriöissä ja dementiassa on taustalla keskenään hyvin samanlaisia solutason energia-aineenvaihdunnan häiriöitä ja tulehdusprosesseja - elimistön toiminta on siis monissakin erilaisissa sairauksissa häiriintynyt hyvin samanlaisilla mekanismeilla vaikka sairauden kohteena oleva elinjärjestelmä olisikin eri.

Tämän vuoksi käsittelen blogissani kunnianhimoisesti myös sellaisia oudon kuuloisia aiheita kuten kilpirauhashormonit, punainen valo ja glysiini. Nämä tekijät kiinnostavat minua siksi, että niillä on havaittu ainakin prekliinisissä tutkimuksissa melko suuriakin vaikutuksia sairauksien taustalla vaikuttaviin tulehdusprosesseihin ja energia-aineenvaihdunnan häiriöihin. Parhaimmillaan näistä hoitomuodoista saattaisi olla hyötyä lukuisiin kroonisiin sairauksiin yhtäaikaa, vieläpä suhteellisen kustannustehokkaasti.

Esimerkiksi glysiini suojaa ainakin koe-eläimiä yhtäaikaa niinkin 'erilaisilta' vaivoilta kuin syöpä, närästys, maksavaurio ja metabolinen oireyhtymä. Myös punaisella valolla ja lähi-infrapunalla on saatu hyvin myönteisiä alustavia tuloksia monenlaisiin vaivoihin. Ihmettelen miksi tällä hetkellä niin harvojen tutkijoiden kiinnostus on näissä aiheissa.
Valtsu vuonna 2014

Kritisoin jonkin verran nykyisiä hoitokäytäntöjä. Esimerkiksi tietyt närästyslääkkeet saavat eräässä kirjoituksessani hieman kritiikkiä osakseen. Parissa kirjoituksessa taas ihmettelen, kuinka sekavaa on kilpirauhashormoniongelmien diagnosointi ja lääkitseminen.

Arvostelen myös terveyskirjoja. Olen kirjoittanut blogiini muutaman syvällisen kirja-arvostelun, joissa yleensä pohditaan kirjan sisällön lisäksi myös kirjoittajan argumenttien laatua.

Minulla ei vielä ole muodollista pätevyyttä terveysalalla, mutta en anna sen häiritä. Luen tutkimusartikkeleita melko huolellisesti, kirjoitan maltilliseen sävyyn ja pyydän ihmisiltä kriittistä palautetta kirjoituksistani. Tässä on joitakin lääketieteellisten alojen yliopistoprofessoreilta saamiani palautteita:

"Voi olla, että olet edelläkävijä tieteellisessä kirjoittamisessa. Tämä on selkeä, mielenkiintoinen ja luotettava sikäli kuin pystyn arvioimaan."

“Erinomainen, tasapainoinen ja kriittinen kirjoitus. Valtava työ, mutta varmaan kannatti. Toivottavasti moni löytää tämän.”

"Erinomaisen kannatettavaa toimintaa!"

"Erittäin hyvä kooste ja tärkeä aihe!"

"Luin tuon blogikoosteen, ja se on oikein hyvä."


Olen pitänyt esitelmiä lääketieteellisessä tiedekunnassa pari kertaa tutkijoille. Tässä erään emeritusprofessorin palaute: "Kiitos Vladimir vielä kerran erinomaisen hienosta ja hyvin valmistellusta esityksestäsi. Se oli juuri sellaista, mistä pidän - jotakin uutta ja inspiroivaa."

Olen auktoriteettikriittinen. Mitä tulee asiantuntijoihin, olen havainnut myös arvostettujen tutkijoiden tekevän asiavirheitä ja virhetulkintoja. Olen bongannut kansallisissa Käypä hoito -suosituksissa ja Duodecim-lääkäriseuran Terveyskirjastossa asiavirheitä, jotka on korjattu palautteeni jälkeen. Erään arvostetun professorin kirjoittama artikkeli poistettiin sivustolta sen jälkeen kun huomautin että kirjoituksen ensimmäinen tutkimusviite kertoi täysin päinvastaista kuin mitä kirjoituksessa väitettiin.

Olen myös vaihtoehtokriittinen. Terveyspuolella vaihtoehtopiireistä löytyy hyviä ideoita, mutta usein myös valtavasti virhetietoa. Olen julkaissut blogissani esimerkiksi noin 300 kappaletta erään hyvin suositun lääkärin asiavirheitä. Olen myös ampunut alas myyttejä syöpäsoluista ja mikroaaltouuneista.

Haluaisin kirjoittaa jatkossa joistakin vähemmän “tieteellisistä” aiheista kuten rentoutumisesta, ihmissuhteista ja asenteen vaikutuksesta hyvinvointiin. Olen kokenut tieteellisistä aiheista kirjoittamisen jotenkin helpommaksi koska aina voi viitata joihinkin tutkimusartikkeliin, kun taas näissä mainitsemissani aiheissa pitäisi pelata enemmän intuitiolla ja maalaisjärjellä. Uskon senkin vielä onnistuvan minulta.





Lisälukemistoa

Dreamspire - Tuhansien tuntien terveysblogi


1 kommentti:

  1. Hienoa että joku täällä somessa ampuu alas näitä populistipuoskareita! Ja kiva että sinusta tulee hammaslääkäri. (Olen itse menettänyt puolet hampaistani, koska olen vaikea tapaus, mutta nykyään Suomessa on loistavaa osaamista, joka on pelastanut jäljelläolevat.)

    Kaipaan tieteeseen laajaa ja ennakkoluulotonta otetta, ja toivon ettei kaikki tutkimus joudu firmojen rahoittamaksi.

    Lääketieteelliset ruokavaliohoidot on jostain syystä unohdettu. Ihmiset kokeilevat eliminaatiodieettejä omin päin ja moni löytää avun. (Usein vehnä ja sokeri tai MAP.) Uskon että suolistosta löytyy vielä avain moneen ongelmaan.

    Irma Lehtola

    VastaaPoista