Näytetään tekstit, joissa on tunniste Likinäköä mahdollista korjata plussalaseilla. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Likinäköä mahdollista korjata plussalaseilla. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 23. toukokuuta 2010

Likinäköä mahdollista korjata plussalaseilla?

Silmälääkäri Kaisu Viikari on tehnyt ainakin 1970-luvulta alkaen tehnyt kiinnostavaa työtä liittyen likinäköön.

Viikari on todennut, että ihmisillä on lähes poikkeuksetta tapana olla lähtökohtaisesti kaukotaittoisia, ja hänen havaintojensa mukaan likinäköisyyden ensisijaisena aiheuttajana toimii runsaan lukemisen ja muunlaisen lähityön aiheuttama silmän kramppi mukauttajalihaksessa (ns. akkommodaatiospasmi).

Viikari kehoittaa käyttämään lähityössä pluslaseja eli lukulaseja silmän rasituksen vähentämiseksi, ja hänen potilaskokemuksensa mukaan tämä ehkäisee likinäköä, ja voi hieman myös korjata jo alkanutta likinäköä. Lisäksi lukulaseista voi olla apua muihin stressivaivoihin kuten migreeniin, selkäkipuun ja verenpaineongelmiin.

Krampin laukaiseminen on kuitenkin erittäin hidas prosessi. Minun oma näköni on parin kuukauden aikana parantunut, kun olen yrittänyt Viikarin neuvoja noudattaa (visus-arvot ennen 0.6, 0.8, kuukauden jälkeen 0.8, 0.9 ja nykyään luultavasti hieman korkeammat).




Asiaan liittyvää kirjallisuutta

Kaisu Viikari - Tetralogia (1972) - Perusteellinen selostus Viikarin ajatuksista, 230 sivua, 723 potilaan tietoja.

Kaisu Viikari - Opi ymmärtämään ja ehkäisemään myopiaa (2010) - Yksinkertainen opas, joka koostuu käytännössä Viikarin sivuston ja blogin sisällöstä.

YLE Akuutti - Likinäöstä eroon pluslaseilla?

Bobby Mathernen englanninkielinen arvostelu Viikarin uusimmasta kirjasta

Uudempi kirjoitukseni Silmälasit nykyajan lähityöhön käsittelee aihetta hieman laajemmin.



Lisäpohdintoja (päivitetty myöhemmin)

- Paleopuolen "gurujen" kuten Loren Cordainin, Staffan Lindebergin yms. mukaan myös krooninen hyperinsulinemia voi olla likinäön takana. En tiedä, kuinka merkityksellinen juttu on, mutta tulen ehkä kirjoittelemaan jatkossa siitä.

- Olen käyttänyt plussalaseja nyt suht säännöllisesti lähityössä pidemmän aikaa. Näkö ei ole oikein muuttunut suuntaan eikä toiseen. Jossain määrin ikävä havainto, koska olisi kiva saavuttaa korkeampi visus (tarkempi kaukonäkö). Kuitenkin koen plussalasien olevan hyödyksi lukemisessa. Joskus ennen lasien käyttöä silmät väsyivät joskus helposti, mutta nyt ei ole ollut samaa ongelmaa lainkaan.

- Täältä voi tilata myös silmälaseja halvalla, myös miinuksia (alkaen 7 dollaria kpl, mutta postikulut 10 dollaria). http://www.zennioptical.com/